Fodmapilla ylimääräiset ilmat pihalle

Fodmap-ruokavalio karsii hiilihydraatteja ja voi siten tuoda helpotusta vatsaongelmiin.

Kun vehnän poisjättäminen ruokavaliosta helpottaa oloa, saattaa moni alkaa epäillä keliakiaa. Vaivana saattaa keliakin sijaan kuitenkin olla ärtynyt paksusuoli ja herkistyminen tietyille imeytymättömille hiilihydraateille. Kun ne päätyvät paksusuoleen, alkavat bakteerit tuottamaan energiaa käymällä.

Seurauksena on muun muassa kaasun muodostuminen suolistoon sekä veden määrän lisääntyminen ohutsuolen loppupäässä. Oireina saattaa olla esimerkiksi ripulia tai ummetusta, turvotusta ja kipua.

Vatsaoireita saattavat pahentaa myös stressi, huonot yöunet sekä epäsäännöllinen ateriarytmi.

Kolme vaihetta

Kolmevaiheisella Fodmap-ruokavaliolla pyritään karsimaan ravinnosta tietyt hiilihydraatit. Ensimmäisen vaiheen aikana karsitaan kaikki Fodmap-hiilihydraatit ruokavaliosta vähintään 4–5 viikon ajaksi, jolloin annetaan suolistolle aika rauhoittua.

Seuraavia ruoka-aineita on silloin syytä välttää:

  • Viljatuotteet: ruis, vehnä ja ohra
  • Hedelmistä ja vihanneksista omena, päärynä, luumu, aprikoosi, kirsikka, vesimeloni, kaalit, parsa ja artisokka
  • Sienet, sipuli ja valkosipuli
  • Palkokasveista herneet ja pavut
  • Makeisia ja tuotteita, joissa ksylitolia, sorbitolia, mannitolia ja maltitolia
  • Prebiootit (inuliini, frukto-oligosakkaridit (FOS), joita ovat esim. “vatsaystävälliset jogurtit” ja “terveysjuomat”, joihin lisätty kuitua (FOS tai inuliini)
  • Laktoosia sisältävät tuotteet
  • Hunaja

Kun vatsa on rauhoittunut, ruokavalioon voidaan pikkuhiljaa lisätä listan ruoka-aineita pieniä määriä yhtä kerrallaan ja seurata vaikutusta. Näin löytyvät ne ruoka-aineet, jotka eivät aiheuta ongelmia. Parhaiten oman vatsansa reagoinnin saa selville kokeilemalla.

Kun vatsa on saatu kuntoon, pystyy Fodmap-ruokavaliota todennäköisesti noudattamaan joustavasti siten, että satunnaiset poikkeamat ruokavaliosta eivät aiheuta suuria ongelmia.

Kohtuus kaikessa ja niin myös Fodmapissa: Sen jatkuva noudattaminenkaan ei ole suotavaa, vaan on tärkeää lisätä ruokavalioon pikkuhiljaa tuotteita. Fodmap-ruokavalion tiukka noudattaminen saattaa pitkällä aikavälillä heikentää suoliston normaalia bakteerifloraa.

Täysjyväviljan poistaminen kokonaan ruokavaliosta saattaa vähentää B-ryhmän vitamiinien ja muun muassa magnesiumin saantia. Myös riittävästä kuidun saamisesta on huolehdittava.

ASIANTUNTIJA

Apteekkari Seija Kivimäki
Hyvän Mielen Apteekki
Walkiakoski

Lähde: Leena Putkonen: Superhyvää suolistolle